Správa železnic zakázala provoz historických vlaků na ozubnicové trati z Tanvaldu na Kořenov. Podle informací na webu Zubačky má zákaz platit do skončení rekonstrukce trati, která je v tuto chvíli plánovaná na rok 2025.
Novinářům to v pátek řekl náměstek hejtmana Jan Sviták (Starostové pro Liberecký kraj). Liberecký kraj to podle Svitáka považuje za nepřijatelné, žádá opravu kolejí ještě před rekonstrukcí trati, obává se úplného zastavení provozu na jednom z nejvyužívanějších úseků železnice v kraji.
„Dlouhodobě Správa železnic ví o problému na trati, rekonstrukce už byla naplánovaná zhruba tři roky zpátky a měla začít, jsme nespokojeni s tím, že se čekalo až do stadia, kdy došlo k omezení provozu pro Správu železnic nejsnazším možným způsobem – to je zákazem Zubačky. To riziko je ale i u standardní veřejné dopravy. Je to obecný problém, který se dá vztáhnout na celý Liberecký kraj, protože všechny opravy a rekonstrukce na tratích se v kraji řeší až pět minut po 12.,“ uvedl Sviták.
Unikátní ozubnicová trať mezi Tanvaldem a Kořenovem oslavila loni 120 let provozu. Spojuje Jizerské hory a Krkonoše a je nejstrmější železniční tratí v Česku. Dvanáctikilometrová trať je kulturní památkou, jsou na ní tři úseky s ozubnicí uprostřed koleje, které pomáhají lokomotivám překonat příkré stoupání 58 promile. Podle spolku Zubačka se uskutečnila poslední velká rekonstrukce v letech 1958 – 1962, od té doby se s výjimkou krátkého úseku mezi Desnou-Riedlovou vilou a Dolním Polubným žádné větší práce na trati nedělaly.
Celkový stav úseku odpovídá podle Správy železnic stáří trati. „Zároveň však vlivem příčných účinků hnacích vozidel dochází k extrémnímu namáhání uzlu upevnění, zejména v obloucích o velmi malém poloměru, a tím dochází ke vzniku hrubých závad v parametru rozchodu koleje. Vlivem koroze zde dále dochází trvale k zeslabení kolejnicového průřezu kolejnic,“ uvedla podle webu Zubačky Správa železnic, a s okamžitou platností proto zakázala provoz ozubnicových lokomotiv. Letos už se Zubačky nedotkne, provoz ukončila o posledním říjnovém víkendu.
Ohrožena je ale podle Svitáka příští turistická sezona. „Hrozí zborcení projektu, který jsme loni pracně nastartovali, a který se týká systematického financování nostalgické železnice. Máme na to v rozpočtu alokováno zhruba sedm milionů korun a tímto rozhodnutím může celý projekt padnout,“ řekl Sviták. Historické vlaky nejen ty na ozubnicové trati podle hejtmanova náměstka turisté velmi vyhledávají a kapacita často zájmu ani nestačí. Proto je už letos v létě nechal kraj zařadit do jízdních řádů a pro příští rok počítal s dalším rozšířením.
Zdroj: ČTK